fredag 16 september 2011

Huvudbry på hög nivå

Jag var hos barnmorskan i går, den tredje jag går till under den här graviditeten. Jag skrevs in i systemet här i Valladolid och hon vägde mig, lyssnade på bebisens hjärtljud och tog blodtrycket. Allt var bra förutom att hon tyckte att jag nog hade gått upp lite för mycket, 6 kilo.

Hon frågade själv om jag tänkte föda här. I Spanien är det inte helt ovanligt att man, om man har flyttat från sin hemstad, åker tillbaka hem för att föda. Jag sa att jag inte tänkte åka till södra Spanien för att föda men att jag funderar på att åka till Sverige, men att jag gärna vill ha mer information om hur det fungerar på sjukhusen här. Jag har redan pratat en del med mammorna på gården och inte fått någon helt positiv syn på det hela. Jag kan ju inte påstå att jag hade det innan heller men jag hoppades att det skulle vara lite mer fritänkande här uppe. Tyvärr verkar det vara helt tvärtom. Vi har helt klart flyttat till en väldigt konservativ del av Spanien, vilket barnmorskan bekräftade.

En av mammorna på gården är med i en organisation som heter El parto es nuestro, som jobbar för att vi mammor ska ha något att säga till om vid förlossningen. Efter vad jag har förstått måste man följa ett visst schema för att slippa för många ingrepp. Det ges inte mycket tid för t.ex. oss kvinnor som har lång öppningsfas, utan det sätts in värkstimulerande ganska omgående. Det är till och med så att man sätter ett dropp det första man gör när man blir inlagd, för att förbereda. Det är också väldigt ovanligt att man får föda i någon annan position är på rygg med benen i vädret, gynstol. Allt för att göra det så bekvämt och bra som möjligt för barnmorska och gynekolog. Det är också vanligt med någon slag hjälp vid utdrivningen.

Allt detta gör mig väldigt nervös eftersom jag som sagt inte alls är någon snabbföderska, vare sig i öppningsskedet eller utdrivningsfasen. Jag är ocskå rädd för att jag kommer att låsa mig helt om folk börjar köra med mig och bestämma över mitt huvud, jag känner mig själv. Samtidigt är det komplicerat att åka "hem" nu när Viktor har blivit så stor och vi bor så långt från svärmor. Förlossningen närmar sig med stormsteg och jag kan inte sluta tänka på det här samtidigt som jag inte heller lyckas ta ett beslut. Jag hoppas nästan att något händer som bestämmer åt mig, men jag vet inte vad det skulle vara.

11 kommentarer:

  1. Älskade Kajsa.
    Inta kul att behöva fundera över det när man ska njuta av sin gravidet..Som sagt inte så enkelt att bara åka när man har barn i olika åldrar..
    Men så viktigt att känna sej trygg när man ska föda...Du vet att du gärna får komma hem.

    Kramar Mamma

    SvaraRadera
  2. Gumman !
    Ta hem farmor till er i god tid. Boka biljett till sverige och kom hem och föd den här guldklimpen också. Så nu har vi löst det :) Allt kommer att bli så bra .
    Kram kram Lillasyster..

    SvaraRadera
  3. Forstar verkligen att det inte ar latt att bestamma sig! Vet inte vad jag skulle gjort om jag var i din sits. Men du fara satta upp for och nackdelar och da ser man snart ett monster och vad som ar bast. Familjen i Sverige verkar ju redo for att du kommer iaf! ;) Kram och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Jag hade precis samma oro som du innan Samuel föddes. Läste precis samma saker som du och var mer eller mindre skräckslagen. Ännu värre blev det när jag fick värkar en söndageftermiddag, jag hade ju läst att man aldrig fick epidural på söndagar! Men, jag måste säga att förlossningen gick mycket bättre än jag hade trott. Dropp fick jag direkt och sambon fick inte vara med inne förrän det allra sista, men jag fick epidural (fast av en praktikant som stack snett så sen hade jag dödens huvudvärk en vecka efteråt) och fick dessutom fritt välja och ändra position i utdrivningsfasen. Jag höll på och krystade i en timme nästan för han låg högt upp och var dessutom ganska stor, men inget sa något om att hjälpa till. De frågade t.om hur det hade varit på första förlossningen i Sverige, och tyckte att "si lo hacen así en Suecia, nosotros también podemos". Så det blev inga onödiga ingripanden alls under förlossningen. Dock beror det väl säkert på vem som jobbar precis när man ska föda, jag hade väl tur fick en ung barnmorska (residente). Sen på bb däremot var det vedervärdigt, det erkänner jag... Men du har ju rättigheter som du kan påtala om du bara känner till dem, jag läste en del om El parto es nuestro innan, du kan säkert få en hel del hjälp och stöd! Vet inte riktigt vad jag vill få fram, men det gick bättre än förväntningarna för mig iallafall, men visst, det var inte som i Sverige.
    kramar!!!!

    SvaraRadera
  5. http://www.maremeva.net/

    En tjej som heter Viktoria Löwenthal jobbar där. Svenska och tvåbarnsmor. Hör med henne för råd och stöttning!!! Kram! Själv har jag aldrig fött barn så jag kan inte hjälpa dig!!!

    SvaraRadera
  6. Mamma, det räknar jag kallt med : )

    Petra, jag ska nog börja kolla i den änden, men svärmor har ju ett annat barnbarn att ta hand om nu så det är inte lika lätt längre. Jag ska höra mig för om någon känner någon som kan tänka sig att komma och ta hand om Viktor ett par timmar på eftermiddagen.

    Sara, jag ska försöka göra det, dra i alla trådar och se vad som ser vettigast ut.

    Lotta, vad skönt att du har en ganska positiv uppfattning om din förlossning. Det kan ju helt klart bli så för mig också, men ...

    Karlavagen, tack för tipset. Jag ska kolla upp det.

    SvaraRadera
  7. Om du kommer hem så är det bra att du är långsam, ring när värkarna börjar så kör jag på en gång:) och inget behöver hända, du kommer veta snart vad som känns bäst. Puss

    SvaraRadera
  8. Du, i Madrid så finns det Skandinaviska klubben med en salig blandning av människor. Någon där har kanske kontakter, råd eller erfarenheter att stötta dig med. http://www.centro-escandinavo.org/

    SvaraRadera
  9. Hej K-L,
    kan ju bara bidra med min erfarenhet. Jag tänkte inte ens tanken att âka till Sverige och föda, tyckte det verkade jätteknökigt. Har fött pâ privatklinik i Málaga och tyckte det var jättebra, men det var en snabb förlossning, hade inte ens tid med smärtlindring. Tror det beror mycket pâ hur man själv är, jag ville mest föda och punkt slut liksom :) Du kan säkert fâ en massa input av el parto es nuestro för att kunna ta ett beslut som passar dig, dessutom verkar du ju ha en toppenfamilj i Sverige. Kramar och lycka till! //Anna Malaga

    SvaraRadera
  10. Min 3 förlossning i Spanien blev toppen. En underbar barnmorska som lät mig bestämma, när värkarna var som värst stod jag pa knä pa golvet och hon kröp efter för att halla sladdarna pa plats (de där som kollar bebisens hjärtljud) och gav massage i ryggslutet. Mannen var med hela tiden ändock lite passiv kanske (men det är en annan historia). Det slutade i gynstol da jag själv kände att jag inte orkade mer, men det var verkligen hela tiden jag som bestämde.
    Lyssna pa ditt hjärta och gör det som känns bäst för dig/er!
    Kram Frida

    SvaraRadera
  11. Tack för alla tips och råd. Jag hoppas att allt faller på plats snart.

    Kram på er. K-L

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.