måndag 19 september 2011

Boklista

Även om det inte framgår av denna blogg så har jag alltid minst en bok liggande på sänggaveln. Den senaste i raden av utlästa böker är "Gargoylen" av Andrew Davidson, och jag har nu påbörjat "Fabrikör Liljeroos luftskepp" av Arto Paasilinna. Jag blev aldrig riktigt klok på vad jag tyckte om "Gargoylen", men jag vet att jag älskar Paasilinna.

Eftersom jag inte är något fan av ljudböcker och inte heller har någon läsplatta, så behöver jag oftast hjälp med att bära hit lite ny lektyr. Nu vill det sig så väl att kära mor kommer hit på besök om bara två veckor och därför har jag nu satt ihop denna boklista åt henne (eftersom hon anländer inte mindre än på min födelsedag kan hon nog inte med att neka till detta):


Joyce Carol Oates ”Blonde”
Cecilia Samartin ”Señor Peregrino”

Helena von Zweigbergk “Ur vulkanens mun”

Jan Guillou ”Brobyggarna”

Jag funderade på att be om något lite läskigare (inspirerad av några av bokbloggarna jag läser) men fegade ur i sista minuten. Men är det någon som har ett "bara måste läsa-tips" tas det tacksamt emot.


6 kommentarer:

  1. Kanske Sarah Waters Främlingen i huset? Egentligen inte en läskig bok fastän den är lite läskig men mest fantastisk.
    Får också hit mor med en massa böcker om några veckor :)

    SvaraRadera
  2. Jag ska minsann kolla upp den och se om jag kan komma över mitt fjantiga jag!!

    SvaraRadera
  3. Hej vännen,
    Läs DE APATISKA av Gellert Tamas. Skrämmande läsning ur verkligheten. Blev så j-a arg så att jag grät när jag läste den. Skulle annars kunna skicka den. Om du har en adress. Så får du en present av mig också.
    Annars var Paganinkontraktet av Lars Kepler bra (liksom hans/deras första).
    Har läst Ur vulkanens aska. Det var ok. Läste också Sånt man bara säger av von Z. Också helt ok om relationer och hur himla komplicerat det blir ibland.
    Sen kan jag som många andra rekommendera Muriel Barberys Igelkottens elegans.
    De flesta av dessa köpte jag sist jag var i Sverige.
    Läste sedan ett par positiva recensioner av Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Vet inte om du har läst den.
    Vart sugen på att beställa lite böcker själv!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Hej Josefin,

    Jag vet inte om jag klarar av att läsa De apatiska just nu, men jag förstår att det är viktig läsning. Igelkottens elegans har jag läst mycket om, kanske ska ta den i stället. Hundraåringen har jag läst och tyckte mycket om. Jag älskar härliga skrönor och jag skrattade högt flera gånger när jag läste Hundraåringen.

    Kraaaam.

    SvaraRadera
  5. Kate Morton är ju mindre läskig har jag förstått. Ska precis börja läsa en av hennes nu :)
    Hon har lite fin hemsida också http://www.katemorton.com/

    SvaraRadera
  6. Efter en ganska seg sommar har jag just upptäckt att det finns en hel del nya böcker att skriva upp på måste-läsa-listan.
    Av relativt nya böcker som finns i pocket som jag läst under sommaren kan jag verkligen rekommendera Niceville som finns att läsa om någonstans på min blogg(...)
    Trevligt med födelsedags besök att vänta. Det har jag också - men får lugna mig lite längre än du, typ 1,5 månader till :)

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.