torsdag 26 maj 2011

Hårt straff

I dag blev en av stora sonens klasskompisar avstängd en vecka från skolan. Han hade juckat med först en boll och sedan en mapp framför engelska fröken. Nu vet inte jag om det hände något mer som sonen inte känner till eller berättar, men EN vecka! Jag har aldrig under mina skolår varit med om att något blivit avstängd ens en dag. Får man avstänga elever i Sverige?

Den här pojken är nio år och busig. Han har inte gjort någon illa, inte försökt tända eld på skolan, inte spottat fröken i  ansiktet ... För mig är det dessutom svårt att bemöta detta på ett bra sätt. Sonen måste leva i den skolmiljö han blivit satt i och följa de regler som finns. Samtidigt tycker jag att det är så vansinnigt fel från frökens sida att jag inte helt kan låta bli att uttrycka det. Jag har förklarat för honom att jag det är viktigt att lyssna och sköta sig men att jag inte tycker att det som hänt är rättvist. I morgon ska de dessutom på utflykt, något som klasskompisen nu missar.

6 kommentarer:

  1. Min erfarenhet är att är i stort helt omöjligt att stänga av en elev. Man måste då erbjuda hemundervisning under den perioden, vad jag förstått. Och när det varit på tal där jag varit med och lyssnat så har det handlat om direkt våld mot lärare/elev. Juckat?! HAHA! Förlåt. Det låter helt sjukt!

    SvaraRadera
  2. Det är helt galet!!Men det kan väl inte hans föräldrar gå med på?

    SvaraRadera
  3. Nåja, om man envisas med att ha Påven och Franco som ideal så är det väl inte så konstigt. Då är det långt till tankeverksamhet och klokskap.

    SvaraRadera
  4. Det är helt galet!! Fasiken vad det måste vara svårt att hitta "rätt" skola i Spanien. Fasar för den dagen jag måste göra det här i Argentina. (om det blir av och att vi bor här dvs.)

    SvaraRadera
  5. Hej hej.
    Tidigare var det tillåtet att stänga av elever från skolan även i Sverige. Under -90 talet (tror jag) försvårades detta. Här har det varit sista lösningen i samband med våldsamheter och riktigt illa beteende(mobbing). Eller att man inte sköter regler man har på skolan,efter ett antal varningar. Nu förtiden (tror jag pratar fortfarande vad som gällde -90tal) måste alla avstängningar gå via skolledningens högsta instans vad den nu heter. Tidigare via rektor.

    Tycker det låter som fröken idkar nolltolerans för att slippa ta itu med besvärligheter i framtiden...
    Kramar kusin Nettan

    SvaraRadera
  6. Ps snart börjar sonen i ny skola får hoppas saker och ting är mer lätt förståeliga och bemötliga där.
    Du har ju inte riktigt varit nöjd med den här fröken som jag förstått det....
    Nettan

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.