tisdag 15 januari 2013

Sånt där som inte ska hända

I går kväll satt vi tre timmar på akuten med lillkillen efter att han fått för sig att det var en bra idé att äta maskindiskmedel. Jag har faktiskt sällan blivit så rädd som när han kom gående mot mig, spottande och fräsande och alldeles röd i ansiktet. Rädd och arg för att jag inte hade plockat undan diskmedlet fast jag vet att han öppnar alla skåp och lådor och river ut allt han kommer åt.

På förpackningen stod det klart och tydligt att läkare skulle uppsökas så även om han verkade okej vågade jag inte göra annat. Det är faktiskt första gången vi råkar ut för något så jag visste inte vad jag skulle tro. Som tur var hade han inte fått i sig särskilt mycket och läkaren tyckte precis som vi att han såg helt okej ut men att vi skulle komma tillbaka om han visade några tecken på att må dåligt.

Efter den sena utflykten sov prinsen sedan lugnt och fint hela natten medan jag själv hade svårt att komma över chocken och det extremt dåliga samvetet som malde både i huvudet och magen. Fyra ungar och noll koll!

23 kommentarer:

  1. Vilken tur att det gick bra. Förstår ångesten, men klandra inte dig själv för hårt. Vi har väl alla missat att plocka undan farliga saker för barnen. De är ju så himla snabba!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ungefär samma panik som när jag ringde dig och grät när jag hade klämt Viktors tå under soffan. Kommer du ihåg?

      Kram.

      Radera
    2. Ja det minns jag. Gick bra den gången med! Kram

      Radera
  2. All´s well that ends well. Förmodligen smakade diskmedlet ganska illa men det är säkert inte sista gången han stoppar nåt olämpligt i munnen. Ungar är ungar och alltid händer det nåt, jag minns en liten tös som åkte gåstol utför trappan och det gick ju bra det också. 100 % koll är en utopi och det skulle förmodligen resultera i väldigt konstiga ungar.
    Kram alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gåstolen och trappan, ja den historien har man ju hört ett par gånger. Jag som var så lugn och fin när jag var liten ; )

      Jag hoppas att han har lärt sig något för den stackaren blev riktigt rädd. Men ettåringar har väl minne som en guldfisk är jag rädd för.

      Radera
  3. Ha inte så dåligt samvete, allt gick bra och ingen skada skedd. Han är inte den första ungen som smakar rengöringsmedel och helt säkert inte den sista heller. Det händer även i dom bästa familjer ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är faktiskt den första av alla mina som gör det och jag hoppas verkligen att det inte händer igen.

      Radera
    2. ja, och just det visar väl att du har lite koll i alla fall :)

      Radera
  4. Du får faktiskt inte sänka dig så. Fyra kids och utmärkt koll skulle jag vilja säga. Förstår mycket väl att det var en otrolig chock och att du alltid kommer att anklaga dig, men se även att du faktiskt är en väldigt bra mamma som gör ett fantastiskt jobb! Så gläd dig åt att det gick bra, lär av händelsen (det har du ju redan gjort) och njut din fina familj!
    Stor kram!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade dessutom varit på sjukt dåligt humör på eftermiddagen och kände mig redan som världens sämsta morsa som bara morrar på barnen. Det var ingen bra dag helt enkelt. Tack för dina fina ord och kramen!

      Radera
  5. Håller med alla föregående kommentarer !
    Du är en toppen Mamma❤Älskar dej!!
    Kram Mamma!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast de gillar mormor bättre, särskilt Eira : )

      Radera
  6. Kramar till er alla . Och det gick ju bra <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gjorde ju det, tack och lov.

      Radera
  7. Är det inte så egentligen att kollen faktiskt minskar för varje barn? Det är min teori i alla fall. Det gick ju så bra med förra, då kan man sänka garden ett snäpp till.

    Puss på er, och käka inte mer sånt där nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte, det är kanske så. Jag har väl egentligen aldrig varit en särskilt överbeskyddande mamma, men jag kan ibland känna att jag är mer nervös den här gången för att jag är med medveten om vad som faktiskt kan hända.

      Puss.

      Radera
  8. Jag hittade mina sittandes på badrumsgolvet med en burk blodtryckstabletter en gång, de var lite större, 2-3 år kanske men svarade inte direkt på hur många tabletter de tagit, hittade en utspottad slemmig så jag antar att de smakat och märkt att det inte var såå gott och slutat äta. Morfars kommentar var att ingen annan av deras 6 barnbarn någonsin hade rört tabletterna som alltid stått på handafatet så det är nog så att man sänker gardet.
    Skönt att det gick bra i alla fall, det gör det ju oftast om än inte alltid...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju ännu svårare att ha koll när man är i någon annans hus. Tur att de är ganska tåliga de små.

      Radera
  9. Otäckt! Men man hinner inte alltid med, det går ju så snabbt. Det händer de flesta nån gång. Min syster åt maskindiskmedel när hon var ett år och vi allihop var bredvid henne, men en enda sekund räcker och sen hade hon svalt det. Jag minns det väl, men allt gick bra och det gör det för er också! Ta hand om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en blinkning så har det hänt.

      Roligt att höra från dig förresten. Det har ju varit tyst på din blogg ett tag och jag har funderat på hur du har det : )

      Radera
  10. Förstår att du blev rädd!
    Skönt att det gick bra.

    SvaraRadera
  11. Det är sånt som händer, det gick bra och även om det är lättre sagt än gjort så får man ge sig själv lite utrymme, inte vara så hård mot sig själv! Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.