tisdag 8 januari 2013

Hemma igen

Julen är över och vi är tillbaka i Valladolid. Skolan har dragit igång, maken har tillbringat dagen på jobbet och allt är som vanligt.

Skönt och ganska tråkigt på samma gång.

Det ska bli spännande att se vad det nya året har att bjuda. Krisen sägs bli ännu värre i år och det känns ganska signifikativt att till och med Eira kan ord som arbetslös, arbetslöshet, kris och Rajoy. Ingenting känns säkert. Jag är inte särskilt orolig för oss eftersom jag tror att vi har alternativ om det skulle skita sig med jobb, men hur ska det gå för Spanien?

Häromdagen pratade jag med en bekant i El Puerto som är statligt anställd. Han tjänade förut runt 2100 euro efter skatt och hade 14 löner per år (dubbel lön sommar och jul). Efter åtstramningarna tjänar han nu ca 1700 euro efter skatt och har inte längre dubbel lön till jul. Ni kan ju själva räkna ut hur mycket mindre han tjänar per år. Samtidigt har momsen höjts vilket innebär att hans köpkraft har minskat ännu mer. Han är bara ett litet exempel på hur det ser ut. Och han är ju självklart ändå lyckligt lottad.

2 kommentarer:

  1. Ja Du, Spanien överlever men många spanjorer har ett djupt elände att se fram emot. Det lär blir mycket sämre innan det vänder uppåt igen.
    Det vore klokt för Er att hitta alternativ innan botten går ur.
    Åsså, kram till alla!

    SvaraRadera
  2. "Överge skeppet INNAN det sjunker" brukar jag säga till sambon men han härdar ut, och jag också för jag har inget val...

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.