lördag 8 december 2012

Snart 1 år

Förra året vid den här tiden var jag hemma hos mamma igen efter att ha tillbringat en natt och morgon på förlossningen i Karlskoga. På förmiddagen hade värkarbetet stannat av och jag fick välja om jag ville stanna kvar eller åka hem. Jag var något nedslagen och enormt trött efter två nätter med värkar så jag valde att ta medicin för att stanna av värkarna ytterligare och åka hem och vila. Så länge barnet i magen mår bra har igångsättning aldrig varit ett alternativ för mig. Jag vill att kroppen ska få jobba i sin egen takt och i så stor utsträckning som möjligt undvika ingrepp och andra åtgärder.

Väl hemma kunde jag sova en stund men sen började det om igen. Vi stannade kvar hemma till ganska sent på kvällen, kommer inte exakt ihåg vilken tid, innan vi åkte i full snöstorm mot Karlskoga igen. Det skulle bli tredje, men tack och lov sista natten med värkar för klockan 04:02 kom han så äntligen. Och jag minst de sista minuterna av förlossningen som något helt fantastiskt. Ljuset var dämpat, det var tyst och lugn i rummet och inför sista krystvärken, när halva huvudet var ute, log jag mot barnmorskan som klappade mig på benet och log tillbaka. Sedan kom den femte krystvärken och han var ute.


Och i morgon fyller han ett år!

14 kommentarer:

  1. Åh redan ett år! Stort GRATTIS!

    SvaraRadera
  2. Helt otroligt, redan ett år! Grattis Erik!! :)

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till er vackra Erik lite i förskott! Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Grattis söta Erik pa ett arsdagen!

    SvaraRadera
  5. Grattis sötaste Erik på 1årsdagagen❤




    Kramar Mormor Anders💞

    SvaraRadera
  6. Så fint!
    Nu blir jag nyfiken, hur kommer det sig att han föddes i Sverige? Har de andra fötts i Spanien eller i Sverige? Vad är det för skillnad mellan att föda i Sverige respektive Spanien? Måste man betala särskilt för sjukvården i Sverige när man är skrivna i Spanien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lovar ett inlägg om detta! Alla är födda i Sverige, vilket jag är väldigt glad över. Inte för att det inte fungerar här, är säkert och så vidare, men de har en helt annan inställning till att föda barn än vad jag har. Dessutom har nästan alla mina förlossningar varit utdragna historier och det passar inte alls bra om man vill föda utan diverse ingrepp här i Spanien.

      Radera
    2. Intressant! Ser fram emot ett utförligt inlägg!

      Radera

Tack för att du tog dig tid.