torsdag 13 december 2012

Att hålla på traditionerna

I morse väckte jag barnen lite tidigare än vanligt och ledde ner dem till soffan där jag har förberett med frukost och Luciamorgon. Jag hade till och med ställt fram en burk med pepparkakor från gårdagens julbak och efter lite skönsång från domkyrkan i Uppsala tittade vi på dagens avsnitt av julkalendern. 

Jag läste i Saras blogg om det där med att längta hem lite extra runt högtider och jag håller med om det. Jag vill ju så gärna ge mina barn allt det där julmyset som jag fick som liten. Så jag kämpar på med pepparkaksbak, julkalender, tändning av adventsljus, julgodistillverkning, olika julpyssel etc, men det blir inte som "hemma", det blir det inte. 




Men vi gör så gott vi kan. 

5 kommentarer:

  1. Ser jätte mysigt ut!! Tror säkert att barna är jätte nöjda och glada🎅Men självklart saknar vi er !!! Här hemma❤



    Bamsekramar till alla💞

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jarå, de är glada och nöjda, särskilt över att de fick ta med sig cornflakeskakor till skolan i morse : )

      Radera
  2. Jag tror faktiskt att Du gör mer med dina ungar för att hålla traditioner vid liv än vad du själv fick när du var liten.
    Platsen har sin betydelse men viljan och du själv är viktigare.
    Kram på alla julstökarna.

    SvaraRadera
  3. Tack, pappa. Jag får ju göra allt själv, har ingen hjälp utifrån, så det är nog därför jag tar i lite extra.

    SvaraRadera
  4. Det ser jättemysigt ut! Många minnen blir extra mysiga i "backspegeln", så tänk vilka fina julstökar-minnen dina barn får <3
    Här får jag som tur är stor hjälp av den fina snön, att förhöja julstämningen och myset. En sorgligare adventskalender än den, som jag har gjort iordning till mina barn har jag aldrig sett förr. Men vad gör det om 100 år? Då minns de förhoppningsvis bara hur mysigt det var att dra lapparna ur kalendern och allt härligt vi gjorde tillsammans :)

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.