onsdag 1 juni 2011

Spanska gurkor

Jag är glad att de spanska gurkorna har bedömts fria från skuld, samtidigt är jag också ledsen över den skada som de tyska myndigheternas första dom orsakat grönsaksodlarna i Almería. Jag blir också djupt bekymrad när min  mamma ringer och säger att hon har hört att man gödslar med människoskit i Spanien. Jag läste även kommentarer på dn.se där det påstods att man vattnar med avloppsvatten. Är det verkligen den bild vi nordbor har av spanjorerna? Är det lättare att tro att smittan kommer från Sydspanien är från Tyskland?

Mina spanska vänner har dragit igång en kampanj på facebook där alla uppmanas att köpa minst ett kilo gurka i morgon för att stödja grönsaksodlarna. Jag kommer självklart att delta.

10 kommentarer:

  1. Ja fy, jag får också alltid höra en massa konstiga saker om Argentina. Det verkar som om vi nordbor har en del fördomar mot de latinska länderna rent generellt.
    Det är i och för sig lite roligt (även om otroligt bekymrade) att det går rykten om att man gödslar med människoskit i Spanien. Ungefär samma som när jag fick frågan om det verkligen var så att man hade hund i Argentina för att äta dem och inte som husdjur.

    SvaraRadera
  2. Ja lite roligt är det ju med fördomar, men inte alltid. Här har jag fått många lustiga frågor, främst angående kylan och möjligheten att verkligen lev där uppe i norden. Till exempel fick jag en gång frågan om det inte är väldigt svårt att skriva med vantar, för det måste ni väl ha på er inomhus på vintern. Men det allra bästa frågan jag någonsin fått var om vi har vikingarna i reservat. Den frågan kom dock från en amerikan.

    Jag hoppas i all fall att tyskarna hittar orsaken till smittan och att det hela lugnar ner sig snart. Det är så tråkigt med masshysteri.

    K-L

    SvaraRadera
  3. Bra initiativ, jag kommer också att köpa gurka imorgon!

    SvaraRadera
  4. Visst är det, Lotta!

    SvaraRadera
  5. Fy vad fördommar kan ställa till!!! Jag har nyss varit 3.5 vecka i Spanien och ätit hur mycket grönsaker som helst!Hoppas att de snart hittar den riktiga källan...

    SvaraRadera
  6. jag bor i norra tyskland, där det är som värst drabbat och jag vill bara att de ska hitta källan. oavsett vart det kommer ifrån. de spanska gurkorna hade ehecbakterier på sig, men inte de ehecbakterierna som människorna blev sjuka av.
    jag tycker så synd om bönerna som blir felaktigt anklagade och hårt drabbade. om det inte stämde 100% är det bättre att myndigheterna säger att vi inte ska äta några grönsaker från någonstans alls, än att anklaga ett specifikt land och sedan upptäcka det var fel. varningarna gick väl antagligen ut till flera länder, vilket gjorde det ännu värre för bönderna?

    däremot tycker jag folk här verkar ganska lugna, jag har i alla fall inte märkt av någon hysteri och jag äter faktiskt fortfarande grönsaker (och det gör de jag känner också), det gör så ont i mig när man ser hur mycket som kastas bort (och som troligen inte är farligt alls).

    jag håller med dig angående fördommarna. i sverige verkar man inte kunna handla mat som inte är gjord i sverige, för då blir man ju automatiskt sjuk.
    min egen pappa sa en gång innan jag hade flyttat hit att han vägrade handla på lidl "för man vet ju inte vilken skit det är man köper, allt är ju från tyskland".
    eller min farmor som sa att "ja men du ska nog inte äta ägg för de är nog salmonellasmittade".
    ALLTSÅ HALLÅÅ??? tror dom att alla som inte bor i sverige går omkring och äter kött som har galna-ko-sjukan, ägg som har salmonella och grönsaker som är jättegiftiga?? jag blir bara så trött, och jag blir så trött på att ha känslan av att behöva försvara landet jag har valt att bo i varje gång jag är i sverige.

    jag hoppar på ditt initiativ, jag köper en gurka från spanien imorron också!

    SvaraRadera
  7. Hej Em, vad roligt att du lämnade en kommentar. Skönt också att höra att det inte är någon större hysteri i de värst drabbade delarna av Tyskland. Hysterin kanske mest blåses upp i medierna, som vanligt.

    Jag önskar också att man snart hittar orsaken till smittan så att alla ändå kan känna sig lite lugnare.

    Hur länge har du bott i Tyskland? Jag har inte tidigare haft några bloggbekanta därifrån så det var extra roligt att du lämnade ett spår efter dig.

    K-L

    SvaraRadera
  8. hej!
    nej, tyskar är ganska källkritiska och brukar vara väldigt misstänktsamma när det gäller medias uppblåsning av saker (svininfluensan är ett annat exempel).
    jag har bott i tyskland i snart tre år. inte så länge, men jag trivs väldigt bra här och vill inte flytta tillbaks till sverige (just nu).

    jag har läst din blogg ett tag men inte lämnat någon kommentar :)
    men jag kommer garanterat skriva mer!

    förresten läste jag att du brukar vara i värmland på somrarna(?). jag kommer från norra värmland! :)

    Em

    SvaraRadera
  9. Hej, Em!

    Tre år är väl ganska lång tid. Man hinner helt klart rota sig på den tiden.

    Jag är värmlänning från början, även om jag flyttade därifrån när jag var tolv. Jag är född i Karlstad och min mamma bor i Kristinehamn där jag brukar tillbringa en del av semestern.

    Ha en bra fredag och en skön helg.

    K-L

    SvaraRadera
  10. Haha, jag får höra en del om Greklands lata invånare också. Du vet, de som går i pension i 40-års åldern och bara ligger på stranden och dricker kaffe heeela dagarna. Nähä? Är det inte sant? Hoppsan, det är ju så det skrivs i Aftonbladet var och varannan dag. Och det som skriv i Aftonbladet tror alla är fakta.

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.