onsdag 19 januari 2011

Saker man kan möta på morgonpromenaden

"Mamma, det sitter en bild på ett dött barn på den där stolpen!"

"Va! Nej, det gör det väl inte?"

"Jo, jag lovar. En naken bebis utan huvud. Titta när du går hem så får du se."

På hemvägen stannade jag till vid stolpen och möttes av en fruktansvärd bild på ett dött barn liggande på en brits. Texten under pratar om hur allt igenom fel det är att genomgå en abort. Jag lever i ett katolsk land och för bara något år sedan hade den katolska kyrkan i Spanien en stor reklamkampanj över hela landet med bilder på små söta lodjur och ofödda foster. Den ena fridlyst den andra dödas hur som helst, var budskapet. En sådan kampanj kan jag möta och ta ställning till, men affischer med nakna, döda barn utan huvud på ställen där mina barn utan några som helst bekymmer kan få syn på dem, det är inte okej. I eftermiddag får jag förklara för storkillen vad det handlar om.

(Lämningen gick som vanligt, dåligt. Men vi hade roligt på vägen till skolan, och det var bra.)

5 kommentarer:

  1. Jag förstår att Viktor funderade!!Som du säger inte så lämpligt för barn att se utan förklaring!Ha en bra dag.



    Kramar

    SvaraRadera
  2. Men herregud... De är naturligtvis ute efter att chocka men, som du skriver, vi vuxna kan ju hantera det men inte barnen.

    SvaraRadera
  3. Tina, ja det känns onekligen inte särskilt genomtänkt från dessa människors sida, men det brukar väl vara så när man är arg.

    SvaraRadera
  4. Att rabiata människor bara förmår se sitt eget budskap och är blinda för andras känslor och tänkbara konsekvenser är ju ingen nyhet. Ont om klokhet är det gott om!

    Kram på Er!

    SvaraRadera
  5. Oj vad laskigt men du far forklara och det far man ju ofta som foralder (och lika ofta forstar de ju inte anda! Varfor MASTE du jobba Mamma?? osv osv.) Det blir battre med lamningen fa inte daligt samvete. Det ar livet och de vanjer sig. Jag ar saker pa att nar hon val ar dar sa gar det hur bra som helst! Kampa pa och hall ut. Stor kram Sara

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.