måndag 29 november 2010

Första advent och Åkesson

Adventsfirandet blev riktigt fint. Goda vänner, ljuvliga lussebullar, glögg, pepparkakor, lekande barn, pyssel, trevliga samtal ... Ljuset tändes till kvällsmaten, och vi satt i soffan och njöt i det pyntade vardagsrummet. Och det är välpyntat kan jag lova. Mina tre kärleksflarn har alla bidragit till årets pyntning och det är så tjusigt så.

När barnen hade kommit i säng satte maken och jag på Salvados, ett program som visas på La sexta och just i går handlade om extremhögern i Sverige. En journalist som heter Jordi Évole hade rest till Stockholm för att prata med både invandrare och svenskar om Sverigedemokraternas framgångar i valet. Han pratade bland annat med Daniel Poohl, chefredaktör på tidskriften Expo, som sa att han inte var förvånad för utvecklingen. Poohl pratade också en hel del om den make over som Sverigedemokraterna genomgått och hur farligt det är när extremister försöker maskera sitt sanna jag för att vinna sympatier. Jordi besökte också en skola i Rinkeby där rekorn uttryckte att det enbart var positivt att mindre än 1 procent av eleverna på skolan var svenska. Detta var dock något som visade sig ha litet stöd i lärarrummet där han pratade med två spansktalande lärare och en argentinsk socialarbetare.

Den spanske journalisten frågade också vanligt folk på gatan vad de tyckte och fick varierande svar. Det var också ganska många som sa att de inte svarade på frågor om politik.

Programmet avslutades med en mycket märklig intervju av Jimmie Åkesson, i vilken Jordi gjorde allt han kunde för att håna partiledaren. Det slutade med att Åkesson reste sig och gick därifrån.

Jag vet inte riktigt vad spanjorerna kan ha fått för uppfattning om situationen i Sverige. Jag vet inte heller om grundsyftet var att informera eller om de bara var ute efter sensationsvärdet i att få Åkesson ur balans. Jag hoppas ändå att all typ av information runt de här människorna tjänar till att få upp människors ögon för att det här inte är lösningen, och att detta leder till att Sverigedemokraterna inte finns kvar i riksdagen efter nästa val.

2 kommentarer:

  1. Ja visst är det mysigt med advent!!Håller helt med att SD inte ska finnas..Ha en skön vecka..



    Kramizar

    SvaraRadera
  2. Vilket intressant program hade jag garna sett. Vad mysigt ni hade det pa forsta advent! Mina barn var hos pappa sa det var inte samma sak :( far fira lite idag istallet. Ha en harlig vecka! Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.