fredag 26 november 2010

Bilbrist

Varje morgon när vi går till skolan - det tar lite drygt en kvart - är det en liten kille som beklagar sig högljutt. Fast han vet att vi inte har någon bil, fast han vet att han måste gå, frågar han varje morgon: "Har vi bil?" Sedan följer han upp sin fråga med: "Jag vill inte gåååå!!"

I går såg det ut så här på väg till skolan:


Och på vägen hem var mellansonen bara en liten prick längst nere i backen när vi andra redan stod på krönet. 
De gräl, tårar, arga ord, hot som detta missnöje leder till är totalt energitömmande. Jag fasar för lämningar och hämtningar och är helt slut när jag väl kommer hem. Jag har nu kommit fram till två lösningar på detta problem: ny bil eller adoption. Jag lutar nog åt det första.

10 kommentarer:

  1. Sa gulligt "har vi bil?" barn ar sa underbara en bil kanske hade kunnat dyka upp under natten! Scooter kanske? En micro scooter den ar bast. Lite billigare an bil och kanns battre an adoption?! ;)

    SvaraRadera
  2. londonsmile, jag man vet ju aldrig om någon snäll själ varit och lämnat en bil på natten.

    Tina, nope, ingen skolbuss. Det är enbart privatskolorna som har skolbuss i vårt område.

    SvaraRadera
  3. Jag har också en kille här som inte är så förtjust i att gå. Nu har det gått betydligt bättre ett tag men förut slängde han sig på marken och gnällde n´ästan varje eftermiddag.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Älskade Lukas!!Mormor vet att backen upp suger rätt bra..Ni får skriva till tomten och önska en liten bil...Ha en skön advent.



    Tusen kramar

    SvaraRadera
  5. Adoption Kajsa, räcker det inte med de tre Ni redan har??
    Lukas Lukas, jo jag vet att allt är jobbigt om man inte har lust. Men jag vet också att dina ben kan vara alldeles fulla av spring. Kan Du inte vara litet hygglig mot Din snälla mamma??
    Kram på Er alla!
    C

    SvaraRadera
  6. Ge honom valmöjligheter!!!! 1. Gå, 2. Skateboard, 3. Sparkcykel, 4.vanlig cykel:).... Vem behöver bil när det bara tar en kvart??? Bestäm på måndagen en fredagslyx och ta en taxi så kan han se fram emot det under veckan:) Förstår att själva bråken är jobbiga men tänk vilken bra mamma du är som inte medverkar till att göra dina barn lata och bekväma! Det kommer att gå över, håll ut!!! Kram

    SvaraRadera
  7. Lotta, det är en liten tröst kan jag säga ;) Trevlig helg till er också.

    Mamma, jo det skulle inte vara så dumt med en bil, i alla fall när det rengar.

    Pappa, jag vet inte jag, en till gör väl inget!! JAg ska framföra ditt meddelande till lillprinsen.

    Jennie, vad roligt med en ny bekantskap. Jag tänker precis som du att det inte behövs, men allt detta gnäll tär på mig och nu när det börjat regna ... Jag ska hålla ut, jag ska!

    SvaraRadera
  8. JA usch ja. Alonso är inte heller nâgon solstrâle varken till eller frân skolan och han âker 3 minuter i vagn!! Förstâr precis hur de menar med energitömmande.

    SvaraRadera
  9. A och A:s mamma, ja, visst tar det på krafterna ibland att ha och göra med de små kärlekspaketen.

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.