torsdag 2 december 2010

Arg och ledsen

I dag har min son blivit informerad av sin engelskfröken att han kommer att få sänkt betyg den här terminen. Inför hela klassen. Anledningen: han hade skrattat åt några av klassens pajaser.

Min son grät när han berättade och förstod inte alls varför han skulle straffas på det sättet. Jag tröstade och sa saker som jag hoppas att han tog till sig. Det jag egentligen ville göra kanske ni kan föreställa er.

När jag sedan hämtade sonen från träningen stötte jag på en annan av mammorna från klassen. Hon sa att hennes son hade varit lika förtvivlad han. Han kunde inte heller förstå varför Viktor råkat så illa ut. "Jag skrattade inte för jag såg inte vad de gjorde!" hade han sagt. Båda de här killarna är barn som lyssnar på lektionerna, gör sina läxor, är snälla mot andra ... Stackars underbara ungar som ska ha en sån fröken.

I morgon tänker jag prata med klassföreståndaren och be om ett möte med engelskfröken och rektorn.

13 kommentarer:

  1. Man kan inte tro att det är sant!!!De är 8 år..
    De är ju bara små killar som måste få vara barn!!!!Krama Viktor !!!!

    SvaraRadera
  2. Jag ska inte säga nånting för det behövs inte!
    förutom att idioter till lärare finns det överallt...
    och att här hemma räknas dagarna till ankomsten varje dag, börjar bli lite tjatigt:)så det är bäst att ni skyndar er hit!!!
    pussssssss

    SvaraRadera
  3. Usch jag vet precis din stora kille later som min stora tjej. Jag hade liknande problem forra aret med Mia och jag tankte jaja det loser sig val och forsokte bara stotta henne sa gott jag kunde. Men det slutade med att Mia madde jattedaligt och jag onskar sa att jag gjort nagot at det. Jag tycker du gor ratt i som tar tag i detta redan nu och sager ifran. Var stark och kom ihag du kanner ditt barn! Lycka till och stor kram

    SvaraRadera
  4. Så orättvist och märkligt beslut. Tur att Viktor har föräldrar som stöttar honom och hjälper, på alla vis. Kram kram

    SvaraRadera
  5. Det låter ju inte riktigt klokt! Hoppas något bra kommer ut av ett samtal med rektorn.

    SvaraRadera
  6. Mamma, ja stackars Viktor.

    Moster Emma, vi längtar också massor.

    Londonsmile, jag hoppas att jag gör rätt, men jag kan inte låta det va. En lärare som kränker sina elever måste få veta att hon lever.

    Anna, orättvist och kränkande, fy.

    HElena, jag hoppas också det!

    SvaraRadera
  7. Vässa huvudet på henne och slå "nerna"i backen.
    Hälsa familjen.
    kram kusin vitamin, den Timide i K-hamn

    SvaraRadera
  8. Åh, så frustrerande. Svårt att veta i vilken ände man skall börja med en sådan lärare... Hoppas du får rätsida på det.

    Bland föräldrarna i mina barns klasser återkommer vi ständigt till det där med kollektiv bestraffning och att inget barn ska någonsin behöva bli bestraffat för vad någon annan gör (vilket händer titt som tätt). Jag skulle ha lite förståelse för om hon bestraffade pajaserna på något vis (men sänkt betyg? - väl drastiskt om det inte är ständigt återkommande på hennes lektioner) men att bestraffa den åtta åring som instinktivt skrattar åt dem??? Stackarn... Kram på er!

    SvaraRadera
  9. Alva är med och hjälper pappsen (anonym) kommentera gick inte så bra så lill blomman hjälper en gammal man så nu ska vi se vilken jävla profil jag behöver ha. lill blomma kunde inte fixa detta heller.
    så Kajsa hur fan syns jag!?

    SvaraRadera
  10. Käre kusin!! Vad glad jag blir att du lämnar ett litet meddelande. Det går väl bra att använda "anonym" och bara skriva ditt namn i kommentaren, annars kan du öppna ett googlekonto. Det är enkelt.

    Kram på dig och fina Alva!!

    SvaraRadera
  11. Nej stackars Victor vad är detta för hemsk tant hoppas han snart får en ny engelska fröken,,,styrkekram till stora killen,,,KRAM MALIN

    SvaraRadera
  12. Det låter inte klokt. Hur har det gått?

    SvaraRadera
  13. Malin; tack!

    Sandra, jag pratade med klassföreståndaren som lovade att prata med engelskfröken. Det blir dock inte förrän på torsdag efter långhelgen. Hon sa också att Viktor är en känslig och skötsam kille som inte är van att bli skälld på och att han kanske därför tog åt sig lite väl hårt. Jag sa att det spelade ingen roll för man behandlar i alla fall inte barnen på det sättet.

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.