fredag 16 mars 2012

Vaccinering och en liten olycka

I morse var det dags för Lukas att få sin sexårsspruta, eller snarare sprutor, en i varje arm. Han fick därför lite sovmorgon och hann mysa med lillebror innan det var dags. Som tur var somnade Erik på väg till vårdcentralen för jag fick hjälpa till att hålla min smått livrädda sexåring. Tårarna sprutade och när vi var klara och jag sa att han skulle få en liten present tyckte den manlige sköterskan att jag var alldeles för snäll. Inte ska man uppmuntra så dåligt uppförande. Ni kan ju gissa hur mycket jag lyssnade på den kommentaren!

När vi sedan handlade klistermärken i kiosken ringde Eiras fröken och berättade att lillskruttan hade kissat på sig. Fort hem efter kläder och iväg till skolan. Hon hade kiss ända ner i skorna, den stackaren. Tur att jag blev färdig med senaste jobbet i går natt!!

12 kommentarer:

  1. Får gratulera till avslutat jobb!
    Åter igen Sverige/Spanien...här får "vi" klistermärke alltid efter vårdbesök alldeles gratis och ibland även en liten leksak eller ring också beroende på hur duktig man varit...(eller om man varit väldigt rädd och skall uppmuntras till nästa gång)
    Skönt att veta att du aldrig skulle följa ett sånt dumt råd som sköterskan gav!

    Stackars Eira tur att du var klar med vaccinationen då så du kunde rusa....
    (här har vi ombyte på plats)

    Men å andra sidan har vi grå himmel kalla vindar och regn & snö mer än halva året.....

    Lukas DU ÄR VÄRLDENS DUKTIGASTE SOM FIXADE DETTA FAST DU VAR RÄDD!!!
    EN RIKTIGT MODIG KILLE ÄR DU!
    Kramar från Stockholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, det är bara olika hur de är här och det har jag vant mig vid. I övrigt fungerar den spanska sjukvården extremt bra. Du får tid på en gång och behöver aldrig förklara varför du vill ha en tid. Medicinen är dessutom nästan helt gratis, inte som i Sverige där det kostar skjortan innan man kommit upp till en viss summa.

      Radera
    2. Jo jag vet att det är bra för övrigt och att det är vanesak men man blir ju så arg när det är barn inblandade....

      Radera
  2. Vilka dumheter!
    Klart att Lukas skulle ha present!
    Pipen fick burkmat när han var klar (även om det nog var jag som led mest) och jag önskar att Jesús gav mig ett chokladägg eller något annat gott varje gång jag var tvungen att besöka läkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man ska ha en liten present när man tvingas gå igenom så jobbiga saker som en vaccination. Man borde faktiskt få presenter då och då helt utan anledning : )

      Radera
  3. Men jisses, man kan tro att sjuksköterskan aldrig själv varit en rädd sexåring... Det är ju trots allt en viss skillnad på rädsla och dåligt uppförande.
    Det är klart man ska få en belöning efter att ha tagit sprutor! Alldeles oavsett om man gråter eller ej.

    SvaraRadera
  4. Förresten, apropå ditt svar till 'Anonym' här ovanför, det skulle vara intressant att höra mer om vad du upplever som de största skillnaderna mellan att leva i Spanien och Sverige. Både för- och nackdelar förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att ta upp detta mer. Nu kan jag dessutom jämföra Sydspanien med den här delen av samma land. Det finns en hel del olikheter där med.

      Radera
  5. :-) Allt löste sig till slut! Jo jag minns när jag var sju - åtta år och skulle dra ut en tand. Svensk folktandvård på sjuttiotalet. Jag bad att få prova att dra ut en tand utan bedövning (eftersom jag dragit ut flera med bedövning). Det fick jag. Bara det att denna gången hade tanden en låååång rot och jag skrek lite. Då sa tandläkaren åt mig att jag skulle vara tyst och inte skrämma de andra barnen i väntrummet. Vet inte varför jag kom att tänka på detta nu. Men jag tror att man ev fick en guldstjärna i tandkortet på den tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet ju att det inte alls var lika barnvänligt i Sverige för bara några årtionden sedan. Spanien är ju barnvänligare på andra sätt, på restauranger, bussar, den allmänna inställningen till barn som välkomna nästan överallt.

      Radera
  6. Hördu din toka, sluta genast med de där padeltokerierna. Din nyförlösta kropp håller inte för det. Du måste vara rädd om dig. Du får snällt vänta nåt år innan du greppar racketen igen.

    Hälsar, strängt, Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet ju hur svårt jag har att sluta när jag väl kommer igång ; )

      Puss.

      Radera

Tack för att du tog dig tid.