onsdag 28 mars 2012

Kontroll


I dag var det dags för 3-månaderskontroll för lillprinsen. Han fick godkänt på allt utom vikten som inte följer kurvan.

Jag har nu ångest och panik, på allvar, över att jag inte klarar av att ge mitt barn tillräckligt med mat. Detta har aldrig hänt förut och det måste ju vara något jag gjort eller inte gjort! (Jag börjar så smått inse att jag har väldiga problem med att inte allt går som jag vill, eller att jag inte riktigt klarar av allt. Fast det gör jag ju!)

Jag tänker inte ge upp! Vi har ny vägning om två veckor och har han inte gått upp ordentligt i vikt då heller så lägger jag ner allt annat och ammar dygnet runt, eller inte ...

Söt är han i alla fall, som vanligt, den lille snuttegrisen!

22 kommentarer:

  1. Runda kinder och näpet leende, förnuft och klokskap säger att det fattas inga väsentliga fel på den lille grisen. Dock, naturen har sina variationer, ta det Du lugnt, skit i kurvorna och gläd Dig åt ännu en lyckad kreation!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör ju det, skiter i allt sånt där, men det hjälper inte.

      Radera
  2. Ja jag har inte barn och är ingen expert. Men jag tycker han ser ut att ha det bra och aptiten är det inget fel på, men kanske att han skulle ha lite tillägg av någon sort. Vet att det har funkat för kompisars barn. Å stressa inte för mycket för då blir det ju MILK SHAKE till den lille ju! :-) Ta det piano!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stress+padel=milkshake, det är nog stor risk för det : )

      Radera
  3. Fast, med tanke på ditt förra inlägg kanske det är precis tvärtom, att han äter för mycket. ;)
    Men, skämt åsido, det är klart att det kanske skaver lite i mammahjärtat men jag säger som föregående talare, han verkar ju må toppen! Och förresten behöver det ju inte bero på dig, det kanske helt enkelt är han som är olik de tre andra. :)

    Och om han nu skulle behöva något tillägg så får du försöka se det som att pappan får en chans att amma han också. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha äter mycket på nättern, eller tuttar i alla fall, och vi får fortsätta med det. Grejen är den att jag inte har någon lust alls ge upp amningen än, särskilt inte eftersom det är sista gången, och det är stor risk att det blir så om man börjar med flaskan.

      Radera
  4. Vilken kurva är det som han inte följer? Är det den som finns i journalen och som är lika för alla barn, eller är det hans egna kurva han avviker ifrån? Så länge han följer sin egen kurva något sånär och inte dimper jättemycket är det ingen fara.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har vikit av från sin egen kurva, annars hade jag inte ens ägnat det en tanke. Min Lukas har alltid legat väldigt långt ner på kurvan t.ex.

      Radera
  5. Ser frisk ut pa korten tycker jag, e han nöjd och inte mera hungrig sa e det nog ingen fara, de kan ju vara lite petiga i Spanien... Fast jag kan fatta om det e sa att du inte har tillräckligt med mat, kan inte vara lätt med alla barn att vara uppe pa nättaerna och jobba pa dagarna, stress har dalig inverkan pa mjölkproduktionen (jag vet...). Var och varannan unge ammar nappflaska i detta land och ingen har dótt av det, ibland far man nog förenkla tillvaron sa det blir lite smidigare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite svårt att inte stressa när man ska försöka hinna med allt. Här är de faktiskt mycket mer amningsvänliga än i söder. Jag har en mamma på gården som ammar sin treåring och en annan som ammar sin 18 månaders. Det har jag aldrig sett i El Puerto, knappt man såg någon som ammade sin bebis.

      Radera
    2. Ja här ammar ju inte en människa... I Sverige e det ju sa väldigt präktigt med amningen, kommer ihag att jag ljög för BVC sköterskan och sa att de fick hälften bröstmjölk och hälften ersättning, da jag landade i Spanien lade jag ned allt vad amning heter. Menar bara att jag inte tycker att man skall behöva känna sig dalig om man maste ta till onaturliga medel (nappflaska), jag kände nämligen sa, det var därför jag ljög...

      Radera
    3. Jag skulle göra det helt utan dåligt samvete. När jag gav Viktor ersättning sa jag exakt som det var till bm. Jag hade haft både blödande bröstvårtor och mjölkstockning flera gånger så jag kände att jag kämpat väl. Dessutom tycker jag att alla får göra som de vill utifrån den information man fått.

      Det är jag själv som vill amma, som älskar att amma och som tycker att det är det smidigaste och bästa i världen.

      Radera
  6. Jag tycker inte heller att du ska bry dig for mycket sa lange han ar glad, sover och inte tappar for mycket i vikt. Min "sobrina" har alltid varit liten i maten men fick alltid som svar att sa lange hon inte tappar i vikt sa ar det ingen fara.
    Och precis som alla andra; han ser ut att ma helt ok!!! sa det ar nog ingen fara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju inte tappat egentligen, bara inte gått upp i den takt som han gjort förut. Jag vet egentligen att han mår bra.

      Radera
  7. Både Clara och Matilde tappade lite vikt förra veckan, men den här veckan gick dom upp med råge... Det går väl lite upp och ner.. Så länge det inte är mycket är i alla fall inte jag orolig.
    Sen om du blir tvungen att ge honom ett kompliment till bröstmjölken är väl inte det hela världen? Jag kunde inte amma alls på grund av att det var så långt bort och jag inte kunde stanna på sjukhuset när jag blev utskriven efter tre dagar eftersom det inte fanns någonstans där jag kunde bo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att han faktiskt var sjuk för lite sedan och då åt sämre, det kan ha påverkat.

      Med stora killen gav jag ersättning snabbt eftersom han aldrig blev mätt och det var okej, men jag ville så gärna bara amma den här gången.

      Radera
    2. Klart det påverkar.. Han är säkert på banan (eller kurvan då..) igen om någon vecka. Om det blir aktuellt med ersättning, kan man då göra så att han äter ETT mål om dagen med bara ersättning och resten amma, eller måste man blanda alla måltiderna?

      Radera
    3. Det går att blanda som man vill, men det är ju lättare för dem att suga flaska än tutte så det kan bli så att de föredrar flaska.

      Radera
  8. Så länge han mår bra finns det ingen anledning till oro. Allt går ju upp och ner . Ta det lugnt lillasyster. Puss på dej

    SvaraRadera
  9. Är ingen expert, men det verkar som om de flesta mammor oroar sig för detsamma som du. Att bebisen ligger under sin kurva. Kanske är det kurvan som borde rättas till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är att han inte har följt sin egen kurva, men jag hoppas att det har rättat till sig vid nästa vägning.

      Radera

Tack för att du tog dig tid.