onsdag 13 april 2011

Tjuvstart på påsken

I dag ska det firas påsk på småttingarnas skola. Religionsfröken har anordnat en procession som ska gå runt skolgården.

Mina barn har inte religionsundervisning och det är faktiskt första gången som vi låter dem vara med på detta. Inte för att vi är emot religionen som sådan, utan för att vi inte tycker att katolicism är ett skolämnde. Det handlar nämligen inte om att lära barnen vilka religioner som finns i världen och hur de är sammankopplade, utan det är dem katolska trosuppfattningen som lärs ut.

Nog om detta, så här såg ungarna ut i morse när de gick till skolan.


Lukas ska spela i orkestern och Eira ska få på sig en slöja som de gjort i skolan och gå med i processionen.

11 kommentarer:

  1. Snyggingar :) På Guilles skola firar de inte påsk på det sättet, vad jag vet. Han har inte heller religion, det har vi valt bort. Är enig med dig på den punkten. Och GRATTIS förresten, till bebis och allt annat nytt, det låter jättespännande!! Ska ni sälja huset och köpa nytt i Valladolid nu då? Du får uppdatera om vad som händer, det låter väldigt spännande! För vår del hoppas jag på flytt till Sverige nästa vår/sommar.
    kramar!

    SvaraRadera
  2. Det är precis likadant här i Italien. Jag skulle också vägra. Antingen lär man sig vad religion är för något, och att det finns olika, eller så struntar man i det.
    Här går nästan alla barnen någon timme i veckan hos prästen efter skolan också...

    SvaraRadera
  3. Söta barn!!Klart man ska göra som man känner själv är bäst!!!

    SvaraRadera
  4. Sâ söta barn! Jag har ocksâ valt bort religionen av samma orsak, tyvärr mâste man ju dâ själv fylla i en massa, i vanlig ordning, hehe....
    Men jag älskar processionerna, i Málaga är de otroligt fina.
    Ser att du har mânga nya planer; lycka till med företag och flytt och grattis till graviditeten!

    SvaraRadera
  5. Lotta, vad skönt att du slipper ta ställning till om Gullie ska vara med eller inte. Och tack! Vi behöver som tur är inte sälja eftersom vi hyr, något vi kommer att fortsätta att göra även i Valladolid. Har ni bestämt er för flytt?

    Helena, jag önskar att det hade räckt med att gå till kyrkan och prästen och de i skolan, precis som du säger, lär ut religionshistoria.

    Mormor, sötaste ;)

    Anna, vad roligt att du tittade in här. Jag tycker faktiskt att det är superroligt att prata religion med sonen. Han frågar själv mycket och vi har djupa religiösa diskussioner. Mitt förhållande till processioner är lite delat, men de är helt klart imponerande.

    SvaraRadera
  6. Vilka sötisar!
    Jag förstår dig med tanke på religionsundervisningen. Det är något vi också får tänka på när vi undervisar i Sverige.
    Tänk att det snart ska bli flytt för er, hoppas det känns bra.
    Illamåendet har du förståss kvar än också...
    Ha det gott!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  7. Det är ju (ungefär) likadant här med religionen i skolan. Men jag har faktiskt valt att låta barnen gå på den eftersom jag anser att bibelns berättelser är en del av det kristna kulturarvet. Min erfarenhet (hittills) är att det i skolan inte handlar om indoktrinering men att just berätta bibelhistorier (inga processioner eller annat utövande av katolicismen här). Catechismo som de katolska barnen går på efter skolan är en helt annan historia.
    Sen beklagar jag djupt att de inte tar upp mer av andra religioner, men de började faktiskt i ettan på en generell nivå med alla människors olikhet och med att diskutera alla människors lika värde etc.
    En svensk kompis påminde mig om att vår religionsundervisning i lågstadiet på 70-talet såg ut på det viset och t o m hette Kristendom och inte Religion!

    SvaraRadera
  8. Samma här. I skolan har vi också religion men undervisningen går ut på den grekiska ortodoxa kyrkan. Så, storebror får t.ex. undervisning i grekiska språket på de flesta lektionerna.

    SvaraRadera
  9. Sâ kul att sonen är intresserad av att diskutera religion! De har mânga funderingar i den âldern.
    Det finns mânga fler aspekter av den spanska religionsundervisningen som jag inte gillar. Religionslärarna är inte anställda av skolan, utan av Kyrkan (fast skolan betalar deras lön) Dessa lärare mâste vara "moraliskt födedömliga" annars är de inte lämpliga att undervisa, de fâr t.ex inte vara skilda och sambo.
    Fram till för fyra âr sedan gick de andra barnen pâ "alternativa" där de t.ex kunde läsa om andra religioner. Det satte Kyrkan stopp för, eftersom de dâ konkurrerade med religionen. Fr.o.m 2007 fâr de INTE lära sig nâgot, de fâr rita, leka eller läsa böcker, men inga läroböcker. Ämnet har bytt namn frân alternativa till "Atención debida".

    SvaraRadera
  10. Susanne, ja tänk att vi ska flytta. Det är spännande så det förslår.

    Vicky, visst är det så att det förr i tiden hette kristendom i den svenska skolan, men det var ändå ett antal år sedan och nu är det något helt annat som lärs ut i Sverige.

    Här är det faktiskt så att jag har vänner som berättat om att barnen fått lära sig att be på religionsundervisningen. Det anser jag inte vara något som har med skolundervisningen att göra.

    Tina, jag kan tänka mig att det ser likadant ut i de flesta länder i Sydeuropa. Vad bra att dina barn får undervisning i grekiska språket i stället. Här är det som Anna skriver löjligt det de får göra i stället.

    Anna, det är helt galet att kyrkan fortfarande har inflytande i skolorna. När ska det ta slut? Här kallas det fortfarande "alternativa" men det är ju inget som finns med i någon kursplan eller som de får betyg i. I ettan och tvåan fick sonen spela schack på dessa lektioner. De var en liten grupp på omkring åtta barn som hade väldigt trevligt och lugnt så jag såg det som en liten paus och oas för honom i all annan stress.

    SvaraRadera
  11. Nä, det är bara storebror som får byta ut religionen mot grammatik. Kanske ska kolla om det går att göra så för de små också?

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.