lördag 2 juni 2012

Lördagsfunderingar

Det är alldeles tyst. Lukas har åkt hem till en kompis för övernattning. Eira lekar för sig själv (hon är väldigt bra på det). Viktor är ute och spelar padel med grannungarna, och maken sover siesta med bebisen. Jag sitter och pillar med en översättning men är egentligen så trött att hjärnan knappt svarar på tilltal. Istället funderar jag på hur länge jag kommer att orka jobba nästan heltid, sova nästan ingenting, ta hand om fyra barn och ha en make som jobbar alldeles för långa dagar?

Fast det här är ju inget nytt, det är väl så vi har det allihop, mer eller mindre. Alla med småbarn, menar jag. Har ni någonsin hört en småbarnsförälder säga: Gud, vad mycket tid jag har!! Men sen tänker jag att hade jag bott i Sverige skulle jag faktiskt ha varit mammaledig fortfarande. Jag har jobbat i två månader redan. Men jag är inte bitter, inte alls, bara lite trött.

7 kommentarer:

  1. Skulle du rekommendera att jobba som översättare? Jag har börjat fundera att prova på det - när jag är klar med pluggandet alltså. Men jag vet inte om det verkligen är min grej. Jag är egentligen helt värdelös på översättningar, samtidigt som det känns som om jag vill göra något i den riktningen. Det är så svårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker väldigt mycket om mitt jobb och har mer eller mindre alltid vetat att jag ville arbeta med språk. För mig är det dessutom perfekt att kunna jobba hemifrån, men det passa ju inte alla.

      Om di vill kan du mejla mig på kajsalisalonngren@gmail.com så kan jag berätta mer.

      Radera
  2. Får du inte ta med dig mammadagarna till Spanien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope, jag jobbar och skattar i Spanien och har därför rätt till samma föräldraledighet som alla andra spanjorer = 16 veckor.

      Radera
    2. Ah. Jag förstår. Synd ... 16 veckor känns ju ... som ingenting! Tänk vad bortskämda vi är!

      Radera
  3. Du ska ta det försiktigt och vara rädd om dig. Så där kan man leva ett tag, men inte hur länge som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är just det som bekymrar mig lite. Det hjälper att jag har det så bra och mår så bra på alla andra sätt, men i helgen har jag varit lite skakig på grund av trötthet och det känns inte jättebra.

      Radera

Tack för att du tog dig tid.