onsdag 20 mars 2013

4 april

Jag har ju inte berättat när det bär av, men nu vet ni. Snart med andra ord, mycket snart.

Skola och förskola är ordnat. Vi ska bara bestämma vad vi ska göra med Lukas så är allt klart. Ni som har gjort en liknande flytt, eller ni som är lärare, kanske kan ge mig några tips.

Lukas har lätt för sig, mycket lätt. Han läser obehindrat på två språk och är på god väg att lära sig ett tredje. Han har nästan lika lätt för matte och har själv börjat multiplicera. Hans fröken berättade för mig att hon har begärt en extra utvärdering av honom men att de inte kommer att hinna göra den innan han flyttar. Utöver detta är han mycket social, lugn, arbetssam etc.

Allt detta tycket jag pekar på att han borde börja ettan och inte förskoleklass, som är det han borde gå om man går på hans ålder. Men samtidigt kanske det är dumt att flytta upp honom, göra honom yngst i klassen, jag vet inte. Sen finns ju alltid möjligheten att börja i en klass och byta längre fram, men jag tycker att det räcker med ett byte.

Som sagt, om ni har något råd att komma med är det välkommet.

16 kommentarer:

  1. Jag är lärare till yrket och har varit med om att både flytta upp och hålla kvar elever (båda delarna med positiva resultat).

    Spontant tänker jag att han ska få börja år 1 (förutsatt att han klarar det rent socialt). Då finns fortfarande möjligheten för honom att gå ett extra år (dvs gå år 1 igen - jag gillar inte benämningen "gå om") om det skulle visa sig att han behöver det. Då har han heller inte "förlorat" någon tid.
    Om han börjar i förskoleklass, med de kunskaper han redan har, finns risken att han tycker det är tråkigt och därmed får en negativ bild av skolan, alldeles, alldeles för tidigt.

    När det gäller åldern tänker jag att han väl ännu inte har så många kompisar dit ni flyttar? Det gör ju risken mindre att han ska hamna utanför som yngst, eftersom de inte har något att "jämföra med", om du förstår vad jag menar? Om det hade handlat om ett socialt sammanhang där alla visste vem han var, där han hade haft många kompisar i sin egen ålder, gått på förskola tillsammans med sin åldersgrupp osv hade glappet förmodligen blivit tydligare än när han som nu kommer helt ny. Minns heller inte när på året han är född men har för mig att han nyss fyllt år (?) så rent teoretiskt behöver ju inte åldersskillnaden bli mer än någon månad jämfört med klasskamrater födda i december. :)

    Så, jag tror inte att du ska fundera så mycket över just åldern. Som jag ser det är det hans mognadsnivå som är det viktigaste att ta hänsyn till eftersom det trots allt är en skillnad mellan förskoleklass (ej obligatorisk, mer tid för lek mm) och själva skolan. Men av det jag förstått av det du skrivit är han redan van vid en väldigt strukturerad skola utan särskilt mycket tid för lek så det kanske inte behöver påverka honom så mycket.

    Det här blev nog lite långt och svamligt men jag hoppas att du har fått någon input. Och vill du bolla fler tankar kring det här får du gärna mejla (jfohlin@live.se).

    Lycka till med flytten!

    PS. Se till att begära hemspråksundervisning! Det bör inte vara något problem med ett så pass "stort" språk men det är tyvärr inte alltid skolorna erbjuder det självmant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny,

      Jag känner nog också att han bör flyttas upp och jag är inte ett dugg orolig för det sociala eftersom han alltid har lekt med äldre barn och är väldigt mogen för sin ålder. Jag tror faktiskt att det är det som gör att han ligger så långt fram, att han är en elev som inte har några problem med att sitta still och lyssna. (Även om hans fröken tyckte att jag skulle leta på nätet efter spel och annat för begåvade barn eftersom hon menar att det de håller på med i skolan inte riktigt passar hans förmåga att tänka utanför ramarna.) Samtidigt gillar han att spela fotboll och samla samlarbilder (viktigt i den åldern) och passar in i gruppen.

      Läxor är han mer än van vid och även prov. Han går ju dessutom i ettan här.

      Jag tänker nog att ettan blir bättre men samtidigt är jag nervös för att vi ska välja fel.

      Hemspråk har vi redan begärt och det är inga problem i den skola barnen kommer att gå på eftersom det redan finns ett par barn till med spanska som modersmål. Även Eira kommer att få hemspråk.

      Radera
    2. Det låter som att ni redan är ganska övertygade om vad som är rätt för Lukas och det kommer att bli bra ska du se. Och skulle det visa sig vara fel av någon anledning så _går_ det ju faktiskt fortfarande att byta.

      Radera
  2. Oj, så snart!
    Jag ska till Sverige samma dag, för att tenta. (Hu!)
    Jag är inte väl insatt, men vet att J har en elev från Sverige som fick flytta ner en klass när han kom till Spanien, eftersom han i Sverige nätt och jämt hade börjat med det som de spanska eleverna börjat med på förskolenivå. Han låg efter helt enkelt, men klarar sig nu efter ett år hur bra som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tar bilen så vi kommer inte att komma fram förrän den sjätte.

      Det är ju på något sätt lättare när det är åt det hållet som du beskriver, det är med accepterat och inte något särskilt med det. Konstigt att det ska vara så.

      Radera
  3. Inte konstigt med kalla fötter! Stor omställning!
    Men mormor är glad att Ni kommer till Swerige❤
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Åhh vad spännande allt låter :-)
    Jag är helt övertygad om att han kommer utmärka sig även i svenska ettan, i ettan i Sverige lär de ju sig att läsa och addera och om han nu har dessa talanger så varför inte ta vara på den gåvan? Efter spanska skolan så känns det som att tom ettan kan bli mesig, om än betydligt behagligare, i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror ju att det är just i den här åldern som de ligger för i Spanien och att det jämnar ut sig sen. Men eftersom Lukas inte bara har gått i spansk skola utan alltid har legat långt fram både vad gäller studier och social kompetens så tror jag nog ändå att det kan vara en bra idé att flytta upp honom.

      Radera
  5. Lukas skulle säkert kunna bestämma själv, presentera alternativen bara.
    Hur som helst, med de förutsättningar han har, såväl intellektuellt som socialt, finns ju ingen anledning att bromsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte lägga det beslutet på honom, men jag vet att han helst vill gå i Maltes klass så även han föredrar ettan.

      Radera
  6. Jag tror på 1:a klass för Lukas .
    Sköt om er och kör försiktigt
    Kram Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jisses, det ska bli spännande att köra upp. Kram.

      Radera
  7. Svenska skolan går långsamt framåt så rent utbildningsmässigt blir det nog toppen med ettan! Och sen resonerar jag så här att det i en årskull (januari till december) kan skilja nästan ett år mellan barnen så det spelar inte så himla stor roll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått veta att det finns en hel del decemberbarn i klassen så det är ju nästan ingen skillnad. Det ska bli jättespännande att se hur det går för dem alla tre (bebisen räknas inte)och jag hoppas att de kommer att trivas.

      Radera
  8. Inte mycket att orda om Det är helt klart det korrekta valet att Lukas ska börja i ettan!!!
    Kramar

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.