måndag 13 februari 2012

Det här med skolan, igen

I dag har jag varit på föräldramöte i Viktors klass, och jag kände mig som ett ufo som vanligt.

Fröken frågade om vi föräldrar hade någon åsikt om antalet läxor eller den tid det tar att göra dem. Någon sa att det var lite ojämnt fördelat över veckan, men att det bara är bra att de får jobba ordentligt. Alla andra nickade och hummade instämmande. Jag höll tyst. Jag tycker självklart att det är alldeles för mycket men mina referensramar är ju helt andra än de andra föräldrarnas så det är svårt att ha en åsikt.

Sedan var det någon som frågade om det var okej att använda den ena eller andra typen av bläckpenna. Det är nämligen obligatoriskt att använda bläckpenna från och med fyran i den här skolan. Jag blev då tvungen att fråga varför detta är så viktigt, om det finns någon vettig anledning eftersom detta innebär att man helst ska skriva helt utan stavfel. Det tar ju dessutom mycket längre tid att rätta ifall man nu gör fel. Det jag fick till svar var att det ser snyggare ut i böckerna och att det vore ju tråkigt om de skulle bli mobbade när de kommer upp på universitetsnivå och fortfarande skriver med blyerts. Va!!

Jag pratade lite med fröken efteråt och berättade att min nioåring visserligen inte klagar men att det tar ett par timmar om dagen att göra läxorna. Hon gav mig till svar att de inte hinner med allt de ska på lektionerna och att de därför måste jobba hemma. Som vanligt förstår jag inte hur det kan vara så stor skillnad mellan länderna. Vad är det de gör här som man inte gör hemma? Vad blir skillnaden i slutändan?

Och ja just det, på fredag är det karneval och jag har nu tre kostymer att fixa tills dess. Tack för det!

12 kommentarer:

  1. Helt otroligt!!Har ju sett vilken tid läxorna tar..
    Hoppas det går bra med karnevalen.

    SvaraRadera
  2. Ja du, K-L. Och här sitter jag och funderar över den kvart PER VECKA som ungarna har läxa. Visserligen ska de läsa bok varje dag men det har vi alltid gjort så vi ser det inte som läxa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du har säkert mycket bättre kontakt med lärarna och vet vad de gör och inte gör i skolan?

      Jag vet ju att ni hade det väldigt annorlunda i Grekland och kanske skulle ett mellanting vara bra. För oss är det i alla fall en plåga med alla dessa läxor. Det kräver en hel del av oss föräldrar men framför allt av barnen, som faktiskt bara är barn. Sedan är det avsaknaden av praktiska ämnen som gör mig ledsen. Min son är en väldigt praktisk person som älskar att snickra, laga mat och sporta.

      Radera
  3. Jag tror att själva idén med läxor sitter så djupt rotad att många inte kan tänka sig hur barnen ska kunna lära sig något utan dem. Men hur många läxor är egentligen vettiga och hur många är konstruerade enbart för att man "ska ha läxor"? Och hur många vuxna accepterar att behöva jobba ytterligare ett par timmar varje dag utöver ordinarie arbetstid?

    Jag arbetar som lärare och på min förra arbetsplats (grundskola F-5) startade elevrådet ett projekt som hette "Läxfri skola". Det blev en lång process som mynnade ut i paneldebatt med efterföljande demokratiskt val där alla elever och lärare deltog. Den läxfria sidan vann och än idag existerar inga läxor på den skolan (med undantag för sånt som lästräning, typ "En kvart om dagen", multiplikationstabeller etc, dvs färdigheter som kräver tid och regelbundenhet för att erövras) men barnen lär sig precis lika mycket, om inte mer.
    Till saken hör också att skolan ligger i ett ganska socialt utsatt område och har en hög andel familjer med andra hemspråk och kulturer, där man inte har samma förutsättningar att kunna hjälpa till med läxor.
    Idag finns en studiegård med närvarande pedagoger fyra eftermiddagar i veckan. Dit går eleverna antingen frivilligt eller på uppmaning av lärare, om de t ex inte hunnit med det de ska på lektionerna, har varit frånvarande eller behöver arbeta lite extra av någon annan anledning. Det funkar hur bra som helst, skoldagen blir en aning längre men barnen är lediga när de går hem och alla ges samma möjlighet att nå målen. Nu är det säkert inte alls jämförbart med det spanska skolsystemet (som jag inte kan någonting om) men ändå, det finns och det fungerar.

    SvaraRadera
  4. PS. Vi har för övrigt en del gemensamma bekanta då jag är gammal Säve-elev, förmodligen även av samma årgång. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev jag jättenyfiken!!

      Det du pratar om låter helt fantastiskt men helt omöjligt att genomföra här. Jag vet att det pratas om dåliga resurser i Sverige, ni skulle bara veta ... Vi bor dessutom i ett område där de enda invandrarna man ser är de som städar i grannhusen, plus jag då. Föräldrarna här har höga krav på sina barn och anser det helt normalt med den här arbetsbördan både för barnen och dem själva. Som sagt helt andra referensramar än mina egna.

      Radera
  5. Det finns ingen svensk skola i närheten de kan gå i? Jag tycker det låter hemskt med SÅ mkt skolarbete hemma, jag skulle vara livrädd att det skulle ta bort lusten att lära. Och vad svårt det måste vara för dig, som känner att det är fel men som liksom behöver rätta in dig bland alla andra "ta seden dit man kommer". Jag skulle bergis göra lika. Vad händer om de inte gör läxorna? Blir det någon form av straff då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svensk skola är inget alternativ av många anledningar. Jag måste anpassa mig och försöker verkligen att göra det på bästa sätt.

      Det sitter en lista för varje ämne på väggen i klassrummet och där skrivs de som inte gjort läxorna upp. Det låter fruktansvärt nu när jag ser det i skrift men det är inte något som V ens har kommenterat. Det är ju samma för alla och inget konstigt. Barn har en fantastisk förmåga att anpassa sig till det som är.

      Radera
  6. Otroligt!! Vi har nu en gangertabell om dagen, förbjudet att räkna pa fingrar etc, de skall alltsa lära sig 3ans gangertabell utantill pa en eftermiddag och da kan jag tillägga att utöver det sa var det ca 1,5 timmes läxa i andra ämnen. Tycker det är bra med läxa varje dag för da far de in en vana men det hade varit lagom med 15-.30 min... Alla tycker att man skall sluta med aktiviteter pa eftermiddagarna (förutom engelska da...) sa de skall hinna med men jag vägrar, 7 aringar skall röra pa sig och hittills har vi aldrig hoppat över en aktivitet för att det är prov eller dyl. Betygen pa proven läses upp högt i klassen nagot som mina barn inte anpassat sig till "Jag bryr mig inte om vilket betyg jag far bara hon inte säger det högt sa de andra kan skratta om det var daligt"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Viktors klass ges betygen till var och en och inget läses upp eller jämförs, skönt. Jag vet att någon av Viktors lärare i förra skolan läste upp högt och det var verkligen skit.

      Radera
  7. Mia har oxa borjat med blackpenna nu och hon ar sa stolt! Har ar det namligen sa att endast de basta far borja med blackpenna i 3an. Som tur ar for henne sa var hon en av de forsta som fick blackpenna. Men tank sa hemskt om du ar ett av barnen som inte far borja med det for du inte skriver sa bra. Maste ju kannas hemskt alltsa. Jag forstar inte heller varfor man maste anvanda blackpenna men sen ar det ratt mycket jag inte haller med om men som du sager man maste ju anpassa sig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit lite samma här tror jag, att det flinkaste skribenterna börjat med bläck tidigare än de andra, men nu måste alla skriva med bläck. Viktor hör inte till de bästa när det gäller stavning och har fått vänta. Hans självförtroende när det gäller skriva och läsa är också långt nere vid fotknölarna.

      Radera

Tack för att du tog dig tid.