torsdag 22 mars 2012

Vård av sjukt barn

Prins pepparkaka är hemma i dag igen. Febern har gått ner lite och hostan är inte lika jobbig, men sjuk är han fortfarande, och jag reflekterar återigen över vad jag hade gjort om jag inte haft det jobb jag har. 

I Spanien finns det inget som heter vård av sjukt barn. Man kan självklart sjukskriva sig själv om man blir sjuk men alltså inte när barnen är det. Den enda gången du får ledigt är om barnet, eller någon annan nära anhörig, skulle hamna på sjukhus. Då får man tre dagars betald ledighet. Det här kan säkert skilja från comunidad till comunidad, och till och med bero på var man jobbar, men det var i alla fall vad som gällde på maken förra arbetsplats. 

I ett sånt här fall, när barn har feber och inte bör vara i skolan, är det alltså semesterdagar, snälla släktingar eller betald barnvakt som gäller. Jag är ganska säker på att många barn skickas till skola och dagis med en hutt febernedsättande innanför västen. Det är inte kul för barnen men nästan ännu värre för föräldrarna. 

Som jag har det nu jobbar jag trots bebis och sjuka barn. Det blir många kvällar och helger, och jag sliter kanske lite väl mycket på mig själv, men barnen har det alltid lugnt och skönt och just den biten av det dåliga mammasamvetet lider jag inte av. 

7 kommentarer:

  1. Nja, så värst mycket dåligt "mammasamvete" borde Du nog alls inte ha. Vi känner och ungarna får uppleva hur Dina prioriteringar ser ut. Nog så bra är det förvisso dom har det.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Jag är översättare.

      Hej och välkommen hit förresten : )

      Radera
  3. Stackars sma sa jobbigt att var sjuk.. men sa skont att de kan vara hemma med dig. Du ar en bra mamma som ger allt! Ja som du vet ar jag ju en av de mammorna som skickar mina barn till skolan med febernedsattande ;) och har mycket daligt samvete. Men vad ska man gora?? Bavar for 6 veckors sommarlov som vantar. xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte bättre mamma än någon annan, det är bara det att jag kan göra som jag gör. Men jag lovar att jag ibland önskar att jag också hade ett heltidsjobb utanför hemmet.

      Man blir ju tvungen ibland att skicka iväg och hoppas på det bästa, och jag är nästan säker på att vi föräldrar lider mer än barnen.

      Radera
    2. Har ni bara sex veckors sommarlov? Här är det nästan tre månader!!!

      Radera

Tack för att du tog dig tid.