onsdag 25 januari 2012

Rugbylivet

Ni som någon gång läser den här bloggen vet förmodligen att några i den här familjen väldigt gärna tillbringar helgerna på eller intill en rugbyplan. Förra lördagen var inget undantag. Viktor spelade turnering och maken stod bredvid och tittade på.

När vi andra kom dit runt lunch hade föräldrarna slagit upp ett tält och dukat fram en massa mat och korkat upp flera flaskor vin. Alla bjöd på det de hade med sig och stämningen var varm och mycket trevlig. När jag stod där och åt kunde jag inte låta bli att tänka att om det här hade varit i Sverige skulle tortilla de patatas och chorizo har bytts ut mot varm korv, och i stället för vin skulle man ha druckit kaffe eller festis. (Kanske hade det till och med funnits en trevlig kö att stå i för att köpa korven.) Jag undrar om det överhuvud taget hade varit okej att föräldrarna drack vin, eller hade folk tittat både snett och menande och sedan viskat något till närmaste vän?

Turneringen gick i alla fall bra och sonens lag vann finalen mot ärkefienden El Salvador. Viktor gjorde till och med ett av de åtta försöken, och jag har en känsla av att det här med rugbyn är något som kommer att finnas med oss livet ut.





11 kommentarer:

  1. Bra jobbat Viktor!❤Finast på plan.Mysigt att
    Man äter gemensamt!!Nej det har säkert inte förekommit att
    Det har serverats vin..



    Kramar

    SvaraRadera
  2. Det hade definitivt INTE varit OK att dricka alkohol i samband med barnaktiviteter!! Tänk bara pa skolavslutningarna i Spanien; det finns bar där man kan köpa starksprit, folk röker pa skolgarden och ambulansen star parkerad utanför, det gar inte att jämföra med "Den blomstertid nu kommer" och saft (min väninna pratade en gang om nagra konstiga föräldrar som satt och drack lättöl pa skolavslutningen, det var inte OK). Spanien e kanske lite roligare pa det viset...

    SvaraRadera
  3. Just nu förs en debatt om alkoholservering i samband med Elitseriehockyn, vad har klubbarna för ansvar när vuxna dricker som de gör vid idrotts evenemang. Sverker Olofsson grillade detta ämne nyligen i svt. :))

    SvaraRadera
  4. Ja jösses, my mind boggles när jag tänker tanken... Ler gott åt ovan inlägg... Glöm inte att man tar med sig hunden in i affärer också i Spanien, kanske inte alltid helt fräscht men ett likadant ramaskri hade det blivit.

    SvaraRadera
  5. Ja Du Kajsa, jag kan ännu minnas en del miner när jag hade med mig punsch och bjöd på till en ärtsoppelunch med ditt dagis.
    Att jag tagit med riktig ärtsoppa för att slippa de rättänkandes vegetariska variant gjorde ju inte saken bättre, men jag hade roligt.
    Hurra för de små olikheterna!

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att fa se sa manga kort pa Viktors lag. Far mig att minnas basket-tiden! :) Kram

    SvaraRadera
  7. Grejen är ju att det inte är någon grej här i Spanien. Folk umgås över ett glas vin utan att någon blir berusad eller att någon tycker att det är illa. Det är helt enkelt så att god mat smakar bättre ihop med en god dryck. Jag undrar om inte detta också gör att barnen får en helt annan syn på vad alkoholkonsumtion är för något?

    Pappa, du har ju aldrig riktigt varit som alla andra. Puss.

    SvaraRadera
  8. Kul att han har nånting han brinner för!

    Och nej jag tror inte att de hade bjudits på vin eller liknande vid såna tillfällen.
    Möjligen om föreningen hade korvförsäljning med festis och kaffe som någon förälder tvingas vara med att sälja nån helg i halvåret. Men jag tror knappast att det är nån som frivilligt lagar mat och bjuder, och speciellt inte alkohol.
    Det är lite konstigt, på helgerna dricker de alkohol tills dom däckar, men i andra sammanhang är alkohol totalt bannlyst, jag får inte riktigt ihop det.

    SvaraRadera
  9. Nu menade jag i Sverige, om det blev lite otydligt ;)

    SvaraRadera
  10. Jag föredrag helt klart ett par glass vin framfor en festis!

    Maxi

    SvaraRadera
  11. Mmmm rödvin! Puss på dig rugbymorsa! Du kan föresten komma in och få lite mer pris hos mig :-)

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.