torsdag 16 januari 2014

Funderar

Är det vädret?

Min oförmåga att vara glad just nu gör mig fundersam. Även barnen är surare än vanligt. Lukas är arg som ett bi mest hela tiden och Eira påpekade senast i går att det här med Sverige inte alls är vad hon har tänkt sig för resten av sitt liv.

Hur gör man för att hålla humöret uppe när solen har lyst med sin frånvaro i flera veckor?

 Jag säger varje dag till maken att jag inte har något emot att flytta tillbaka. Kanske var det det här jag behövde för att inse att vi inte alls hade det så dåligt i Spanien? Jag känner faktiskt inte igen mig själv, har tappat bort den självklara identitet som jag hade där nere. Här känner jag mig mest misslyckad, trött och ledsen. Sedan vi kom hit har jag varit med om situationer där jag känt mig borttappad och liten på ett sätt som jag inte har gjort på väldigt länge.

Men det kan jag nog inte skylla vädret för.

19 kommentarer:

  1. Men vädret påverkar! När man inte ser solen på flera veckor, när man befinner sig i ett väldigt mörkt och kallt land, då tappar man lätt modet. Håll ut till våren och då solen kommer tillbaka, och se om det blir bättre. Och om det går, ta en liten kortresa till Spanien för att få energi.
    Jag är lite hängig också, och solen har bara varit borta i en vecka. Men det känns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kämpar på gör vi och i dag har jag till och med släppt på spelförbudet och låter ungarna spela tv-spel mitt i veckan, så trist är det : ) Det lustiga är att den spanske fadern är den som tar det här bäst.

      Radera
  2. Vädret gör väldigt mycket. Sen är ju flytt något som hamnar högt på stress-skalor så det är kanske inte konstigt att ni alla är lite ur gängorna? Ge det lite mer tid och känns det fortfarande inte bra, vad hindrar att ni flyttar tillbaka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även samhällsklimatet ställer till det. Svårt att återanpassa sig och bli svensk igen, som sagt en smärre identitetskris. Tur att jag för det mesta inte har så mycket tid att tänka på mig själv : )

      Radera
    2. Hur länge hade ni bott i Spanien? Var det lika svårt att ställa om efter flytten dit eller är det svårare åt det här hållet?

      Hoppas det känns bättre snart!

      Radera
    3. Det är nog bara så att det är svårare än jag hade förväntat mig. Det är mycket som inte har fallit på plats än.

      Radera
  3. Jag tror att det handlar mycket om också att man lite har tappat sin hemidentitet. Man känner helt plötsligt inte igen sig själv längre hemma. Jag har flera vänner som flyttat hem men sedan flyttat till något annat land för att de inte kände sig som hemma längre. Själv tror jag inte att jag kan flytta hem igen men kanske till ett liknande land som typ Norge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog så, att man inte känner sig riktigt hemma fastän alla tycker att man borde göra det. Vi ser hur det blir för oss. Jag tror dock inte att Norge är ett alternativ ; )

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Jag önskar jag skulle kunna säga en massa klokheter som hjälper dig ur situationen, men sanningen är den att jag känner igen mig själv alldeles för väl i din beskrivning. Kramar

    Ps. Jag lyckades visst radera tidigare kommentar :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hjälper bara att skriva om det, faktiskt. Jag har haft en mycket bättre dag i dag än i går.

      Kram!!!

      Radera
  6. Vi tycker det vore underbart om ni kom tillbaks hit!!!♥♥♥♥♥☺
    Kram Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kommer i alla fall på besök så snart som möjligt.

      Radera
  7. Jag säger som flera andra... Den skånska vintern gör verkligen underverk med ens deppiga sida... Vänta tills våren kommer och se hur det känns då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, våren och sommaren kan man ju leva med, men sen kommer vintern igen ; )

      Radera
  8. Fy vad jobbig det måste vara !! Har tyvärr inga kloka tips att ge dig gumman .Men hoppas att det vänder snart och att du hittar din identitet igen ..
    Ska vi försöka ses när vi kommer neråt i Feb..?? Kram på dig

    SvaraRadera
  9. Sluta deppa börja peppa!(?)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  10. Jag hatar verkligen nästan precis allt med vintern. Jag vet inte varför. Men det är verkligen en PISSIG årstid. Punkt.

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.