tisdag 3 december 2013

Erkännande

På måndagar har vi i den här familjen en liten organisatorisk krock. Viktor tränar handboll 18:00 till 19:15 och jag har kör 19:00 till 21:30. Eftersom vi har tre andra barn och bara en bil har det blivit så att Viktor får gå lite tidigare från sin träning och jag får komma lite sent till mitt rep. Detta innebär också att Viktor får sitta på en bänk (en stoppad sådan) och lyssna på traditionell körmusik i drygt två timmar.

Jag inser att det här inte är det roligaste en 11-åring kan tänka sig, men jag slutar ändå inte att hoppas på ett litet erkännande från sonens sida. Ett ”det lät fint, mamma” eller åtminstone ett ”den där låten var cool”. Jag förstår samtidigt orimligheten  i detta, och att jag egentligen borde nöja mig med att han inte en enda gång har klagat över sitt öde, men det går inte.


I går i bilen på väg hem pressade jag honom därför. ”Var det inte lite fint ändå?”, frågade jag med vädjan i rösten. ”Det lät som ni var många fler. Det var liksom starkt”, var det svar jag fick. ”Starkt” ska jag nöja mig med det?! Skulle inte tro det. Jag ska banne mig tvinga ungen att gå på julkonserten och åååhh vad fint han kommer tycka att jag sjunger. Annars blir det inga julklappar!  

7 kommentarer:

  1. Jo jo, hoppet är det sista som överger människan och vem vet, litet utpressning kanske hjälper!
    Kram på er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du vet ju också att det är mycket lättare att se det märkliga med sina barn än med sina föräldrar.

      Radera
    2. Jag vet att han egentligen tycker att jag är helt fantastisk, han har bara lite svårt att uttrycka det.

      Radera
  2. Bra! Hota med julklapparna så ska du se att det kommer ett erkännande! Hahahaha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle säkert fungera. Synd att jag är en sån vek mamma bara ; )

      Radera
  3. OCH ???? Om han inte tycker det då , ska du sluta i kören då eller ;)
    Tycker att du kan vara nöjd med att du får med honom dit utan gnäll MORSAN <3 <3
    Kramar i massor .Och JAG tycker att du sjunger jättefint . Puss Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är jättenöjd med det. Jag tror att han tycker att det är mysigt att få vara vaken lite längre och prata med mamma i bilen hem. Och jag är säker på att något av den kulturella bildningen fastnar helt automatiskt : )

      Radera

Tack för att du tog dig tid.