måndag 10 september 2012

Skolstart

I morgon drar det i gång, med dunder och brak, och som vanligt känner jag mig inte alls redo. Vi har inte ens varit och hämtat böckerna som vi beställt. (650 euro går det kalaset på, och då är inte allt övrigt skolmaterial inräknat i det.)

Informationen från skolans sida är dessutom extremt knapphändig. Vi vet att Viktor kommer att få nya klasskompisar (de blandar ihop de båda klasserna) men vi vet inte vilka de är. Inte heller vet vi vilka lärare han får.

Lukas börjar ettan och inte heller där vet vi något om vare sig klasskompisar eller lärare.

Eira är den enda som har samma som förra året, vad jag vet.

Usch, jag vänjer mig aldrig vid det här med hur skolan funkar.

8 kommentarer:

  1. Men ni vet i alla fall när skolan börjar, det vet man inte alltid här :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får ju vara glad för det då : )

      Radera
  2. Här börjar barnen skolan på onsdag. Som tur är fortsätter båda som vanligt i sina gamla klasser, annars kan det vara nog så rörigt och ovisst även här.
    Men fy vad dyrt med skolböcker! Skandal tycker jag. Här står kommunen för böckerna det första 5 åren, men priserna står på listan från bokhandeln och jag gissar att det rör sig om max 50€ per elev och skolår, knappast de summor du kommer upp i alltså.
    Lycka till till alla tre imorgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många som har jättesvårt att skrapa ihop till böckerna, det känns i vår plånbok också även om vi inte har några ekonomiska problem. Det är skandal och det blir bara dyrare och dyrare ju högre upp i klasserna de kommer.

      Radera
  3. Men herregud, i arbetslöshetens Spanien-vad gör de familjer som inte har de pengarna? Det är ju inte klokt!

    *tacksam över det svenska skolsystemet i dag*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sparar, ber föräldrar om hjälp, avbetalning ... det är helt galet orättvist och klyftorna mellan fattiga och rika bara växer och växer, skrämmande.

      Radera
  4. Orättvis! Att det ska kosta så mycket!!

    SvaraRadera
  5. Jag känner folk som tagit lan för att kunna köpa böckerna och folk som skickat iväg ungarna till skolan med hälften av böckerna för de inte haft rad att köpa alla ännu..det är som du säger, klyftan blir bara större o större!

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid.